fő tartalom

Átadták a Pentele-hidat!!

Ünnepélyes keretek között ma délután adta át az új dunaújvárosi hidat Gyurcsány Ferenc miniszterelnök. A hídavatást követően, a késő délutáni órákban megindult a közúti forgalom is a Pentele-hídon.

A dunaújvárosiaknak, illetve a térségben élőknek nem nagyon lehet már újat mondani az új Duna-hídról, hiszen sokat foglalkozott vele a helyi média, sokan megnézték már az épülő műtárgyat is. Az újdonság, 2007. július 23-án legfeljebb csak annyi lehet: elkészült és átadták az új hidat. Érdemes kipróbálni!
A hídavató ünnepségen Dr. Kálmán András, Dunaújváros polgármestere köszöntötte először a meghívott vendégeket. Emlékeztetett ara, hogy a tegnapi nap folyamán a négy környező település (Apostag, Dunavecse, Kisapostag és Dunaújváros) lakói már egyfajta népünnepély keretein belül birtokba vették a hidat. Városunk vezetője beszédében köszönetet mondott a döntéshozóknak, akik annak idején úgy határoztak, hogy itt épüljön meg a későbbi M8-M4 korridor dunai átkelője. A híd neve, a Pentele-híd a jövőben viseli annak a jogelőd településnek a nevét, ahol 56 évvel ezelőtt elkezdődhetett a város építése. Ezzel az elnevezéssel a Pentele név ismét bekerül a köztudatba, emléket állítva az ezer éves településnek.
Gyurcsány Ferenc miniszterelnök beszédében hangsúlyozta, hogy ma Magyarországon szerencsére van mire büszkének lenni. Ennek jó példája ez a híd is, illetve az elmúlt öt évben az országban lezajlott infrastrukturális beruházások. Öt év alatt sikerült az autópályák hosszát megduplázni. Hamarosan átadásra kerül a Köröshegyi völgyhíd, folytatódik az M6-os építése, aztán az M8-as tovább Kecskemét, majd Szolnok irányába.
Kóka János gazdasági és közlekedési miniszter, mint szakminiszter elsőként a tervezőknek, a kivitelezőknek mondott köszönetet. Elmondása szerint ez a híd nem csak a Dunántúlt köti össze az Alfölddel, hanem bekapcsolja majd Európa vérkeringésbe a keleti régiókat és Erdélyt is.

Ami pedig az elkészült hidat illeti, a szépségén és hasznosságán túl már önmagában is szenzációs építményről van szó, ugyanis ez a világ legnagyobb nyílású kosárfüles ívhídja, a több mint 307 méteres fesztávolságával. A híd szélessége (40 méter) is rendkívüli, hiszen a folyami hidak között az első, ami teljes autópálya szélességet átvezeti. A hídon 2x2 forgalmi sáv és leállósáv, kétoldalt járda és kerékpárút található. A hídpilléreket cölöp-alapokra építették. Ezek a vasbeton cölöpök helyenként harminc méter mélyre fúródnak a folyó medrébe. Nem csak a kosárfül kialakítás a különlegesség, hanem az is, hogy a két hatalmas tartóív egymás felé dől, amiként egy kosár fülét összefogja a kosarat tartó kéz. Nem mellékesen a főhíd pályája olyan magasan húzódik, hogy alatta a legmagasabb árvíz idején is áthaladhatnak a hajók. A tervezést, előkészítést mind gondos, aprólékos munka előzte meg; beleértve a modellkísérleteket, méretezést, és a másfél éves hidraulikai vizsgálatokat is. A terheléses próbák szerint az elképzelhető legnagyobb terhelés több mint kétszeresét el tudja viselni a hídszerkezet.
A hídépítés egyik leglátványosabb pillanata volt, amikor tavaly decemberében a szerelőtéren összeszerelt mederhidat egy darabban úsztatták a helyére és helyezték rá a mederpillérekre. Ezt a szállítási technológiát ilyen tömegben még nem alkalmazták hazánkban. A mederhíd ugyanis több mint 9 ezer tonna tömegű.
Mától, azaz 2007. július 23-tól a Pentele-híd a mienk. Lehet benne gyönyörködni, és persze nem mellékesen, át lehet kelni a Duna túlpartjára.

  • Frissítve: 2019. október 25.
  • Létrehozva: 2007. július 23.