Tudatos vásárlás – biztonságosan online is
A Fejér Megyei Europe Direct Tájékoztató Központ által szervezett Európa Kávéház sorozat keretében dr. Kriesch Attila a Nemzeti Fejlesztési Minisztérium Fogyasztóvédelemért Felelős Helyettes Államtitkárság Európai Fogyasztói Központjának főosztályvezetője adott hasznos fogyasztóvédelmi gyakorlati tippeket a belföldi és határon átnyúló internetes vásárlásokhoz. http://www.kormanyhivatal.hu/hu/fejer/hirek/tudatos-vasarlas-biztonsago…
A szakember elmondta, számos előny mellet az e fajta vásárlási mód hátrányokat is tartogat a fogyasztók számára. Szélesebb a választék, könnyebb összehasonlítani az ajánlatokat, a fizikai és földrajzi korlátok sem jelentenek akadályt, arról nem is beszélve, hogy kényelmes és a vásárló nincs kötve a nyitvatartási időhöz. Fontos mérlegelni azonban, hogy nincs közvetlen kontaktus az eladóval, a termék nem vehető kézbe, nem vizsgálható meg, kevés információnk van az eladóról és az áruról, így fokozott a megtévesztés és az elsietett vásárlás veszélye.

Az elektronikus kereskedelemnek számos formája van. A webshopoktól, árverési portáloktól, árösszehasonlító oldalaktól kezdve ide tartoznak az online apróhirdetési oldalak, sőt a társkereső portálok is – emelte ki dr. Kriesch Attila, aki a jelenlévőknek kérdéseket is feltett az internetes vásárlási szokásaikról.

A válaszokból kiderült, hogy bár óvatosan vásárolunk, sokaknál merülnek fel később problémák, nem azt a minőséget kapják, amire számítottak, vagy késik a kézbesítés. Akadt olyan is a jelenlévők közül, akinek lejárt szavatosságú árut postázott a webhop. A főosztályvezető számos hasznos és főleg megfontolandó jó tanácsot árult el hallgatóságának. Az online vásárlás biztonságos, de szükséges a kellő körültekintés, továbbá a kellő gyanakvás a túl kedvező ajánlatokkal szemben. Győződjünk meg az eladó kilétéről (cég-e vagy magánszemély), külföldi vagy belföldi a cég, hiszen a magyar nyelvű megjelenés, .hu végződés, magyar TV reklámok ellenére lehet külföldi a cég!
Külföldi cég esetében nehezebb a panasztétel, reklamáció és ügyintézés. Ha külföldi webshopot választunk, EU-n belüli, izlandi vagy norvég webshoppal kapcsolatos probléma esetén kaphatunk ingyenes segítséget, más országok esetén csak a bíróság marad panasz esetén.
A webshop megbízhatóságáról gyűjtsünk ismereteket (más fogyasztók tapasztalatai, fórumok, hozzászólások, értékelések), teszteljük a webáruházat kisebb értékű termék rendelésével (számla, használati-kezelési útmutató, jótállási jegy van-e, stb). Kételkedjünk a túl kedvező árakban és csábító ígéretekben. A szállítási költség összege legyen ismert, ez külföldről történő rendelésnél jellemzően magasabb. A szállítási határidő megnövekedhet az ünnepi időszakok előtt. Tisztában kell lenni a 14 napos elállási (visszaküldési) jog feltételeivel. Ez a jog nem korlátlan és meghatározott feltételekkel érvényesül.
További fogyasztóvédelmi problémák merülhetnek fel online vásárlások esetén a futárszolgálatokkal, szállítással kapcsolatban is, ezekre szintén előre fel kell készülni.
Elektronikus kereskedelemben a webáruház nem csak marketinges és informatikai kategória, hanem szigorú előírásokkal szabályozott jogi kategória is. Az elállási jog alapvető fogyasztói garancia, nem a kereskedő által biztosított kedvezmény! Részletesen célszerű ennek is utánanézni – hangzott el a rendezvényen. A jogaink érvényesítésében belföldi fogyasztói panasz esetén a békéltető testületek, (alternatív vitarendező fórumok), a bíróság tud segíteni. EU-s, norvég, izlandi webshoppal, online szolgáltatóval szembeni panasz esetén az Európai Fogyasztói Központhoz, a bírósághoz vagy adott esetben alternatív vitarendező fórumhoz fordulhatunk, további (nem EU-s, norvég vagy izlandi) vállalkozás esetén csak bíróságon tudjuk érvényesíteni jogainkat.

További hasznos honlapok:
EU-s segédlet az új irányelvhez (magyar nyelven is)

Legközelebb június 9-én lesz Európa Kávéház, akkor Schöpflin György az Európai Parlament képviselője tart előadást az Európai Unió jövőjéről és a Brexitről.
(Fejér Megyei Kormányhivatal)