A következő öt év gazdasági programja
A márciusi közgyűlésen kell elfogadni városunk következő öt éves gazdasági programját. A dokumentum részletes terveket tartalmaz a város életére és vannak olyan elemei is, amelyek csak állami segítséggel valósulhatók meg. Ez utóbbiról tartott sajtótájékoztatót Szabó Zsolt.
Mint azt a gazdasági és koordinációs alpolgármester mondta, a Dunaferr felszámolásával Dunaújváros és a dunaújvárosi életmód nagy sebet kapott, az a tény, hogy ebben a városban mindenki kötődik valahogy a régi vasműhöz, veszélybe került. Kiemelte: első és legfontosabb értékünk a Dunaújvárosban élők közössége. Dunaújvárost olyanok lakják, akik családjai két kezükkel építették fel ezt a várost és megtöltötték élettel. A közösségünk ereje mindig is abban állt, hogy számíthattunk a másikra: Dunaújváros így épült fel, így virágzott, és a bajban is volt kihez fordulni – és ez a továbbiakban is így lesz.
Dunaújváros stratégiai helyen fekszik az ország közepén. Ahhoz, hogy megőrizze és erősítse pozícióit az ország gazdasági életében, olyan terveket kellene megvalósítani, amelyek valódi lehetőségeket teremtenének Dunaújváros számára a következő évtizedekben. Mindezekhez a kormányzat segítségére van szükség – ezeket ismertette Szabó Zsolt gazdasági és koordinációs alpolgármester.
M8-as autópálya, V0-ás vasút
Autóúton jó a város megközelíthetősége, hiszen 2006-ban elkészült az M6-os autópálya Dunaújváros és Budapest közötti szakasza, 2007-ben pedig megépült a Pentele híd. Tehát két autópálya találkozik Dunaújváros határában, bár az sajnálatos, hogy az elmúlt csaknem két évtizedben megállt az M8-as tovább építése, pedig óriási szükség lenne a dél-pesti régió tehermentesítése, valamint a dunaújvárosi régió gazdasági életének fellendítése miatt is. Mint azt Szabó Zsolt alpolgármester kiemelte, Molnár Krisztián, a vármegyei közgyűlés elnöke 2021-ben azt ígérte, hogy 2023-ban elkezdik az út építését, Lázár János miniszter 2024-ben is ígéretet tett az út megépítésére, azonban egyelőre nem történt semmi.
Az M8-as autópályához hasonlóan szükség van a V0-ás vasútra, amely a tervek szerint szintén Dunaújvárosnál keresztezné a Dunát, és szintén Budapestet tehermentesítené. Ahogy azt Szabó Zsolt kifejtette, a vasúti és közúti csomóponthoz egy hatalmas logisztikai parkot lenne célszerű építeni, ami sok ezer embernek adna munkát, és ami a legfontosabb, hogy a manapság divatos akkumulátorgyárakkal ellentétben sokkal környezetbarátabb fejlesztést jelentene. Kiváltképpen akkor, ha ez a fejlesztés barnamezős beruházás lenne, vagyis a logisztikai park kialakítása során érdemes lenne megvizsgálni, hogy a vasmű területéből mi az, ami már használaton kívül van, és a környezet helyreállítása után más célra lenne használható. Mivel a gyártási technológia sokat változott az elmúlt évtizedekben, vannak olyan területek, amelyekre akkor sem lenne szükség, ha a vasmű talpra tudna állni. Itt a vasúti összeköttetés, közművesítés pedig már megoldott.
A vasútállomás felújítása is időszerű
Szabó Zsolt alpolgármester a vasútállomás helyzetével folytatta. A MÁV állomás felújítását az államnak, mint tulajdonosnak vagy kezelőnek kellene elvégeznie. Az 1952-ben átadott vasútállomáson azóta sem végeztek jelentősebb felújítási munkákat, ami meg is látszik az épületen, 2016-ban Orbán Viktor miniszterelnök is ígéretet tett a felújítására. A vasútállomás környezetének útfejlesztését az önkormányzat az elmúlt években elvégezte, járda és kerékpárút is épült. Ennek folytatása lenne a vasútállomás és közvetlen környezetének felújítása, amelynek köszönhetően teljesen megújulna a környék. Miután ez a terület állami kézben van, a közelmúltban a Közlekedési Minisztériummal közösen az önkormányzat kidolgozta a felújítási terveket. Ennek részeként fedett kerékpártároló, kulturált parkolóhelyek, buszmegállók jönnének létre, valamint gyalogos és kerékpáros aluljáró épülne a Béke városrész irányába, ami a Béke körút és a Hengerész utca csatlakozásától vezetne a peronokhoz és a Kandó Kálmán térhez. Természetesen felújított állomásépület várná az utasokat, és ezt a XXI. századi képet látná az, aki városunkba érkezik. A Kandó Kálmán tér felújítása után sajnos nagyon kontrasztos a kép az állomás lepusztult épületével.
Összességében tehát Dunaújvárosnál találkozik az M6-os és az M8-as autóút, itt folyik a Duna, ahol már most is működik egy kikötő, de lenne lehetőség újabb kikötő létesítésére is. A tervek szerint itt keresztezi majd a Dunát a V0-s vasútvonal és üzemel repülőtér is a város határában. Mindezeket a lehetőségeket mindenképpen érdemes kihasználni, valamint a már jelzett ipari parkkal kiegészíteni, ami egy korszerű áruforgalmi csomópont kialakítását jelentené az országban egyedülálló módon.