fő tartalom

MEGSZŰNIK AZ ÜGYFÉLKAPU

2024. július 1-jétől hatályon kívül helyezésre került az E-ügyintézési törvény. Ettől az időponttól kezdődően a hazai kormányzati digitális szolgáltatások és az elektronikus ügyintézés általános szabályrendszeréről a digitális államról és a digitális szolgáltatások nyújtásának egyes szabályairól szóló 2023. évi CIII. törvény (DÁP törvény) rendelkezik.

A törvény célja, hogy a digitális szolgáltatások elérhetők legyenek mobil csatornán keresztül, felhasználóbarát módon, ezzel megteremtve az ügyfelek számára a modern digitális állampolgárság alapjait.

Fontos változás, hogy 2025. január 15-ével megszűnik az Ügyfélkapu azonosítás, helyette a Digitális Állampolgár eAzonosítás, illetve az emeltszintű Ügyfélkapu+ azonosítás igénybevétele lesz lehetséges. Annak a személyiadat- és lakcímnyilvántartás (a továbbiakban: SZL) hatálya alá tartozó személynek, aki a Kormány által kötelezően biztosított elektronikus azonosítási [Központi Azonosítási Ügynök (KAÜ)] szolgáltatást vett igénybe, az azonosításhoz kötött digitális ügyeinek intézéséhez 2025. január 15. napjáig át kell térnie a Digitális Állampolgár eAzonosításra (DÁP mobilalkalmazással történő bejelentkezés), vagy az Ügyfélkapu+ azonosításra.

Az Ügyfélkapu+ viszonylag egyszerűen és gyorsan bekapcsolható bárki által, aki már rendelkezik Ügyfélkapu hozzáféréssel. Ehhez a https://ugyfelkapu.gov.hu oldalon bejelentkezve az “Ügyfélkapu+ igénylés” menüpontot választva lehet eljutni. Az Ügyfélkapu+ bekapcsolásához szükség lesz egy okostelefonra, melyre telepíteni kell vagy a Google Authenticator, vagy a Microsoft Authenticator applikációt.

Az Ügyfélkapu+ aktiválása során a felület ad egy QR-kódot, amit a mobiltelefonra előtelepitett autentikációs alkalmazással le kell olvasni. A legfontosabb lépés a regisztráció során ennek a QR kódnak vagy az ezt helyettesítő kulcsnak az elmentése. Amennyiben a QR kódot az okos eszköz nem tudja beolvasni, vagy ha a számítógépes alkalmazás kulcsot kér, akkor a QR kód alatt található nem tudom beolvasni a kódot lehetőségre kattintva jeleníthető meg egy generált kulcs, mely a továbbiakban használható. Az aktiválási folyamat következő lépéseként a 6 számjegyű azonosító kódot kell beírni a számítógépen, amivel a regisztrálás befejeződik. Ezt követően létrejön egy törlőkód, melyet biztonságos helyen el kell tárolni, ugyanis ezzel szüntethető meg az Ügyfélkapu+ szolgáltatás. Az Ügyfélkapu+ sikeres aktiválását követően a “sima” Ügyfélkapu többé nem használható, minden bejelentkezési felületen az Ügyfélkapu+ opciót kell választani, és a megszokott felhasználónév valamint jelszó páros megadása után meg kell adni a hitelesítő applikáció által generált egyszer használatos kódot is. 

Ettől jóval egyszerűbb bejelentkezési megoldást biztosít a DÁP applikáció, mivel ott vagy az alkalmazásban kell jóváhagyni a bejelentkezést, ha mobileszközről kívánunk belépni, vagy pusztán egy QR-kód mobiltelefonos leolvasásával, ha számítógépen. A DÁP regisztrációt az alkalmazás letöltését követően kormányablakban lehet elvégezni, de akinek olyan személyi igazolványa van, melynek a bal felső sarkában található egy uniós zászló, és ismeri az igényléskor – zöld szélű borítékban – kapott PIN kódját, az a mobiltelefonon is tud regisztrálni az alkalmazás segítségével. Online regisztráció esetén a mobilalkalmazás telepítését követően az applikáció ellenőrzi a készülék biztonsági megfelelőségét, majd engedélyezni kell a biometrikus azonosítást, az értesítéseket és a kamera használatát. Az eAzonosítás funkcióval történő regisztráció során, a mobilkészülék kamerájával az Elektronikus személyazonosító okmány hátoldalát, az ún. MRZ sávot be kell olvasni, majd a készülék NFC olvasójához érintve a chip-ben tárolt adatokat a szoftver kiolvassa. Ekkor meg kell adni az eAzonosítás-hoz szükséges 6 számjegyű PIN kódot, amellyel a regisztráció befejeződik.

Tájékoztatjuk ügyfeleinket, hogy az elektronikus ügyintézéssel kapcsolatos részletszabályok nem változtak, erre tekintettel, az elektronikus ügyintézésre kötelezett ügyfelek továbbra is kötelesek elektronikus úton intézni ügyeiket.

  • Létrehozva: 2024. november 20.