A betegek véleménye a dunaújvárosi kórházról
A dunaújvárosi Szent Pantaleon Kórház Kht-ben évek óta végeznek betegelégedettségi vizsgálatokat, hogy az ellátás színvonalának folyamatos emelésekor a betegek igénye, elvárása is teljesüljön. A felmérések szerint a betegek többsége elégedett a helyi kórházzal.
Az egészségügyi szolgáltatás minőségi mérésében meghatározó szerepet tölt be a betegelégedettség még akkor is, ha szubjektivitáson alapul, és nem releváns a gyógyítás szakmaiságának megítélésében. A betegek észrevétele, véleménye segíti a kórházat a hibák feltárásában, a helyben kezelhető problémák orvoslásában.
Miért fontosak a betegelégedettségi vizsgálatok?
1999 óta végeznek a dunaújvárosi Szent Pantaleon Kórház Kht-ben betegelégedettségi vizsgálatokat. Dr. Máté-Kasza László ügyvezető főigazgató-főorvos az intézmény orvos-igazgatóját, dr. Gyöngyösi Pált bízta meg a felmérés irányításával, mely kérdőív segítségével történik: a távozó betegek anonim módon válaszolhatnak a kérdésekre, és lehetőségük van egyéni észrevételeket is megfogalmazniuk. A válaszokat minden évben értékelik, grafikus és szöveges feldolgozásuk bekerül a kórház írásos beszámolójába, az éves munka szóbeli értékelésének szerves része.
A vizsgálatokat azért végzik, hogy megismerjék az intézményben ellátott betegek véleményét az orvosok és ápolók munkájáról, a dolgozók betegekhez való hozzáállásáról, a betegek jogainak érvényesítéséről, a különböző szolgáltatásokról. A válaszokból kiderül, milyen elvárásaik, igényeik vannak a betegeknek, így a vizsgálat alkalmas a problémák feltárására, kiküszöbölésére. Nem véletlen, hogy az egészségügyi szolgáltatás minőségi mérésében fontos szerepet játszik a betegelégedettség, s egy-egy visszajelzésből lemérhető a munka színvonala, minősége.
A dunaújvárosi kórház 2007-ben vezette be a kórház működésének szinte egészét lefedő integrált minőségirányítási rendszert, amelynek legfőbb célja az egészségügyi ellátás minőségének biztosítása és folyamatos javítása, s ezzel együtt a betegelégedettség javítása. A rendszerben elvárás a betegelégedettség folyamatos mérése.
A beteg elvárásainak való megfelelés mértéke a betegelégedettség
A kórházba kerülő vagy a járóbeteg-ellátást igénybevevő betegnek mindig van valamilyen elvárása az orvosokkal, ápolókkal, a körülményekkel szemben és természetesen gyógyításának eredményével kapcsolatosan. Ha a várakozása és a tapasztalata között nagy a különbség, a beteg elégedetlenné válik, ha pedig sikerül minél inkább megfelelni elvárásainak, akkor elégedetten fog távozni. Természetesen ezek az elvárások sosem tekinthetők objektívnek, gondoljunk például azokra az országos eredményekre, miszerint az idősebb, illetve kevésbé iskolázott betegek általában elégedettebbek. Felvetődik hát a kérdés: mennyire lehet hiteles a laikus és állapota miatt legtöbbször kiszolgáltatott beteg által alkotott vélemény az egészségügyi szolgáltatást végző intézményről?
Nyilvánvaló, hogy kívülállóként azt nem tudja megítélni, hogy az orvosi ellátás során adekvát terápiában volt-e része, azt viszont igen, hogy ellátása során milyenek voltak a körülményei. Ezek a benyomások, tapasztalatok pedig alapvetően meghatározzák elégedettségének mértékét.
A betegek többsége elégedett a dunaújvárosi kórházzal
Az intézményben jelenleg is folyik a betegelégedettségi felmérés, de a legutóbb készült vizsgálatokból megállapítható, hogy javult a betegekben kialakult összkép a kórházról, a páciensek a legtöbb esetben nagyon jónak ítélik az intézményt. Az általános vélekedés mellett azonban nagy szórás figyelhető meg a skálán. Az elmúlt évekhez viszonyítva többen ajánlanák másoknak a Szent Pantaleon Kórházat.
A 2006-ban lebonyolított Internetes „Év kórháza” szavazáson a Szent Pantaleon Kórház Kht. a 30. helyen végzett 232 egészségügyi intézmény közül, Fejér megyében pedig a legjobb helyezést érte el.
A kérdőívek értékelése alapján a betegek javulást tapasztaltak az ápoló személyzet segítőkészségében (ez az adat egyébként évek óta magas!), az osztályra történő felvétel gördülékenységében. Úgy látták, hogy intimitásuk tiszteletben tartására jobban ügyeltek és kielégítőbbnek ítélték az egészségügyi állapotukról, a napirendről, a gyógyszerek hatásairól kapott tájékoztatást. Elégedettebbek voltak a korábbi időszakoknál a kórtermek ágyszámával, a fürdőszobák tisztaságával, a látogatási idővel (a betegek közel hetven százaléka maximálisan elegendőnek tartja a látogatási időt). S mindezen túl takarosabbnak ítélték a dolgozók külső megjelenését.
Az előző évi felméréshez képest kis mértékű visszaesés mutatkozott a szobabelsők kialakításával, valamint a telefonálási- és tévészolgáltatással kapcsolatosan. Az ételek hőmérsékletét, az adagok nagyságát és az étkezésekhez adott folyadékok mennyiségét is némileg szerényebben értékelték. A szobatársak látogatói jobban zavarták a megkérdezetteket, mint egy évvel ezelőtt
Csökkent a betegek elégedettsége a kezelések időpontjának betartásával és az elbocsátások előkészítésével kapcsolatban.
Nem változott tavaly óta a dohányzóhelyek számáról alkotott vélemény, ám a megítélés nagyban függ attól, hogy dohányzik-e a megkérdezett vagy sem. A dohányosok 29 százaléka elegendőnek tartja az elmúlt évben kialakított dohányzóhelyek számát, míg 19 százaléka nagyon kevésnek. A nemdohányzók 53 százaléka szerint viszont tökéletesen elegendő a kijelölt helyek száma.
Az egyénileg megfogalmazott észrevételek – mint például: hiányzik a wc-papír, kézmosáshoz szükséges tisztítószer, ételszállításkor kilötyög az étel – hatására intézkedtek.
A betegek pozitívan értékelik a kórházi beruházásokat, felújításokat, amelyekre a szűkös lehetőségek ellenére is folyamatosan előteremti a forrásokat a menedzsment. Gondoljunk az osztályok komfortosítására (például: belgyógyászat, intenzív), a diagnosztikai műszerek (például az endoszkópos beruházás) fejlesztésére, amelyek kellemesebb környezetet biztosítnak, illetve a gyorsabb gyógyulást segítik, s ezáltal elégedettebbé teszik a betegeket.