fő tartalom

Mezei Zsolt: „Tudjuk mi a dolgunk!”

Hírkép: Mezei Zsolt: „Tudjuk mi a dolgunk!”

Amikor meghalljuk azt a szót, hogy városüzemeltetés, akkor sokszor nem is gondolunk bele, hogy mennyi minden tartozik ehhez a területhez. Azt valószínűleg még sokan fel tudnák idézni, hogy a köztisztaság, a lomtalanítás vagy a közvilágítás ehhez a területhez tartozik.

Mezei Zsolt városüzemeltetési ügyekért felelős alpolgármesterrel beszélgetve azonban hamar egyértelművé válik, hogy mindez csak egy kis töredéke ennek a nagyon összetett feladatkörnek.

Ide tartozik még az említettek mellett például az utak, járdák és kerékpárutak karbantartása, a játszóterek felújítása, a parkok kezelése vagy a parkolók kialakítása. Emellett olyan, a mindennapi élet zavartalan folyásához elengedhetetlen tevékenységek is, mint a szúnyoggyérítés, a rágcsálóirtás, a síkosságmentesítés, a balesetek utáni intézkedés vagy a kidőlt fák elszállíttatása.

A korábbi ciklusokban ennek a kiemelten fontos területnek nem volt gazdája a Városházán, ez pedig sajnos meg is látszott a városon. Az új városvezetés alatt azonban rendeződött a helyzet, Mezei Zsolt vezetésével sok olyan változtatás és fejlesztés történt, amelyek jól látható eredményre vezettek, sokkal tisztább és rendezettebb lett a város.

Az elmúlt időszakra visszatekintve Mezei Zsolt az egyik legfontosabb feladatként nevezte meg a város útjain a fagy miatt kialakult kátyúk kijavítását. Összesen 178 km úthálózat van a városban, amit az önkormányzat kezel. Ez egy hatalmas mennyiség, amelyek közül ráadásul sokat fel kellene már újítani, azonban az elmúlt három ciklusban nem voltak pályázatok belterületi útfelújításra, így jórészt saját forrásból kellett fedezni ezeket a feladatokat.

Az utak fenntartása és javítása ennek megfelelően egy nagyon komoly tételt jelent a város költségvetésében, különösen annak fényében, hogy az autósokra kivetett sokféle adó közül az önkormányzatok költségvetésébe egy fillér sem folyik már be, 2020-ban ugyanis a súlyadót is elvették, immár az is az államkasszába folyik be, csakúgy, mint a minden liter üzemanyag után megfizetett jövedéki adó. Vagyis a képlet a következő: a feladat az önkormányzaté, míg a bevétel az államnál landol.

 

Mezei Zsolt: „Tudjuk mi a dolgunk!”

 

Az eredményes munkát jelentősen megkönnyíti, hogy a Rajta Újváros! Egyesület képviselői a 2019-es választás utáni egyik első közgyűlésen szavaztak arról, hogy vásárol a város egy kátyúfoltozó- és javító gépet, mert nem volt már tartható az a helyzet, hogy a korábbi vezetés alatt a külső vállalkozóra sok esetben heteket kellett várni. Mezei Zsolt kiemelte, hogy jelenleg külön csoport foglalkozik a DVG-ben a kátyúkkal kapcsolatos problémák megoldásán. Többek között ennek a munkának, illetve az előbb említett gépvásárlásnak köszönhetően az évi 15-20 autóban okozott kár évi 0 és 2 közé mérséklődött.

– A városvezetés számára kiemelten fontosak a jó utak, hiszen mi is ezeket használjuk nap mint nap, ott vagyunk az emberek között, így látjuk a problémákat és igyekszünk azokat minél előbb megoldani. Esőben ugyan a kátyúfoltozó- és javító gép nem használható, azonban erre is találtunk megoldást: december vége óta tesztelés alatt áll egy olyan kiegészítő technológia, a hideg aszfaltozás, amely ilyen időjárási körülmények között is használható, így ilyenkor sem állnak le a munkálatok.

 

Mezei Zsolt: „Tudjuk mi a dolgunk!”

 

Múlt hét pénteken megérkezett a tél Dunaújvárosba is, este tíz órától ezért síkosságmentesítést végeztek a szakemberek a város útjain. A műveletre azért éjszaka került sor, mert így gyorsabban tudtak haladni, nem volt se forgalom, se gyalogos. Egy előre meghatározott ütemterv szerint zajlik ilyenkor a munka, a tömegközlekedés és a gyalogos forgalom által érintett területekkel kezdenek, majd a belső udvarokban fejezik be.

– November közepétől március közepéig tart a 24 órás hóügyelet a DVG-nél, ebben az időszakban 2 órán belül hadra foghatóak a gépek, több mint 40 ember dolgozik azon, hogy minél hamarabb újra biztonságosan használhatóak legyenek az utak. Itt is szeretném külön megköszönni a városüzemeltetésnél dolgozó valamennyi ember munkáját, akiknek a pozitív hozzáállása és a tenni akarása nélkül lehetetlen lenne jól működtetni ezt a várost.

Az eszközpark is sokat fejlődött az elmúlt időszakban, a későbbiekben pedig további gépesítést tervezünk. Az ilyenkor használt síkosságmentesítő anyagból 100 tonna fogy el átlagosan a tél során, a szinte minden területen tapasztalható drágulás azonban sajnos itt is érezteti a hatását: a korábbi 22 Ft/kg plusz áfáról 75 Ft/kg plusz áfára nőtt az ára.

Szintén sok szó esik mostanában a közvilágításról, amellyel kapcsolatban az általános hatáskörű alpolgármester emlékeztet: a Rajta Újváros! Egyesület fontos választási ígérete volt, hogy javítja a korábbi elhibázott közvilágítási rendszert. Ennek egy nagy üteme megvalósult, csaknem 500 lámpatestet cseréltek le 2021-ben és 2022-ben, így több útszakaszon is jelentősen javult a közvilágítás. Azonban a többi részen is van tennivaló, sok esetben a fényerő ugyan elégséges, de mivel maga a rendszer már elöregedett, folyamatos javításra van szükség.

– Egy 50 éves rendszerről beszélünk, több esetben már a kivitelezés is rossz volt, ennek köszönhető, hogy eső esetén gyakoriak a rövidzárlatok, amelyek miatt az automata berendezés lekapcsol biztonsági okokból. Fontos tisztázni, hogy a rendszer az E.ON tulajdona, és annak karbantartását is neki kell elvégeznie saját költségén.

A kimaradásokat jellemzően rövid időn belül sikerül is javítani, de gyakran előfordul, hogy amint újra feszültség alá helyezik a hálózatot akkor a terhelés hatására egy másikon keletkezik hiba, az azonban nem elvárható sem az E.ON-tól, sem az önkormányzattól, hogy ezért kilométeres hosszúságban cseréljék le a vezetékeket.

Mezei Zsolt hetente kétszer lekéri az adatokat az E.ON-tól, hogy milyen problémákról tudnak, illetve milyen munkák folynak éppen. Ezek alapján el tudja mondani, hogy az E.ON munkatársai minden tőlük telhetőt megtesznek a hibák elhárítása érdekében, ezért arra kéri a lakosságot, hogy amennyiben hibát észlelnek, akkor azt az E.ON hibabejelentő vonalán (+36-80-20-50-20) jelezzék minél hamarabb, ezzel segíthetik elő a probléma megoldását.

  • Létrehozva: 2023. január 30.