fő tartalom

Első lépés az EMAS felé

Hírkép: Első lépés az EMAS felé

Dunaújváros egy tavalyi közgyűlési döntéssel elkötelezte magát az EMAS, azaz Környezetvédelmi Vezetési és Hitelesítési Rendszer bevezetése mellett. Már az első konkrét lépés is megtörtént, a hivatal dolgozói egy tréning keretében megismerkedhettek a rájuk váró feladatokkal is.

Az Európai Közösségek Tanácsa reagálva az újonnan felmerült környezeti kihívásokra és az 1992-ben lezajlott rió-i konferenciára megalkotta rendeletét, mely EMAS (Environmental Management and Audit Scheme – Környezetvédelmi Vezetési és Hitelesítési Rendszer) néven vonult be a köztudatba. A rendelet lényege egy olyan környezetmenedzsment rendszer kidolgozása volt, amelyet alkalmazva a vállalatok javíthatják környezeti teljesítésüket. Természetesen nem zárták ki a részvételből az önkormányzatokat sem. A rendszer kiterjesztését indokolja, hogy az önkormányzat, mint a környezetpolitika kialakítója és felelőse erőteljesen befolyásolja a környezet állapotát, valamint döntő szerepe van a tájékoztatásban, környezetérzékenység kialakításában. Az EMAS-rendszer feladata – a helyi környezeti, társadalmi, gazdasági és kulturális problémákra figyelemmel – olyan célokat kijelölni, melyek hosszú távon biztosítják a helyi polgárok életminőségét a fenntartható fejlődés alapelvei alapján.

Az EU felismervén az önkormányzatok környezetre gyakorolt jelentős hatását már az 1990-es évek elején számos LIFE projektet indított az EMAS bevezetésére. 2003-ban lehetőség nyílt az “EMAS hatékony megvalósítása a fenntartható városok hálózatának segítségével” című LIFE 2003 pályázaton történő részvételre. A Budapesti Környezettudományi Központ koordinálásával négy magyar város, köztük Dunaújváros is benyújtotta közös konzorciális pályázatát. 2004. szeptemberében hivatalosan megerősítették, hogy a megpályázott LIFE-EMAS projekt elnyerte a támogatást. A közgyűlés jóváhagyásával egy három éves munkafolyamat vette kezdetét Dunaújváros Megyei Jogú Város Önkormányzatánál, illetve a Polgármesteri Hivatalban, melynek eredményeként a három év elteltével, kellő felkészültség esetén az Önkormányzat elérheti az EMAS II. tanúsítást.

A projektben 15 szervezet vesz részt: 4 görög, 4 lengyel, 4 magyar önkormányzat (Dunaújváros, Győr, Miskolc, Sopron), 1 angol önkormányzat (Kirklees). A módszer lényege, hogy a résztvevő városok összehangolt munkaterv szerint végzik feladataikat, kölcsönösen segítve egymást a tapasztalatok átadásával.

A Polgármesteri Hivatal dolgozói február 17-én dolgozói tréningen ismerhették meg az EMAS-t, az Európai Unió környezetvédelmi vezetési és felülvizsgálati rendszerét, elsajátíthatták, hogy hogyan kell a környezeti állapotfelmérést elvégezni, továbbá segítséget kaptak az EMAS bevezetésével kapcsolatos feladatok elvégzéséhez is. A pályázati folyamat 2007 őszén a tanúsítással fejeződik be.

  • Frissítve: 2019. október 25.
  • Létrehozva: 2005. február 17.